Dziedziczenie OFE po śmierci, jak wygląda?

19.03.2020 | Autor: Kancelaria prawna UBI IUS
Dziedziczenie OFE po śmierci, jak wygląda?

Istnieje możliwość dziedziczenia po śmierci bliskiej osoby jego środków z Otwartego Funduszu Emerytalnego. Czynnikiem, który brany jest pod uwagę przy przyznawaniu środków jest stopień pokrewieństwa. Trzeba wziąć pod uwagę, iż proces dziedziczenia trwa nieraz bardzo długo, jednakże osoby uprawnione mają dużą szansę, by otrzymać należne środki. Duża liczba osób chcąc zabezpieczyć swoją przyszłość, odkładała środki na przyszłą emeryturę na specjalnym rachunku OFE lub subkoncie ZUS. Wysokość zgromadzonej tam kwot zależy głównie od wysokości wynagrodzenia i stażu pracy pracownika. W przypadku jego śmierci zgromadzone tam środki przysługują właściwym członkom rodziny. Jakim? To przede wszystkim: małżonek lub były małżonek, osoba uprawniona przez zmarłego, członkowie rodziny: małżonek i dzieci, rodzice i wnuki.

Kiedy można ubiegać się o środki z Otwartego Funduszu Emerytalnego?

Środki zmarłego zgromadzone na jego rachunku OFE lub subkoncie ZUS mogą być przyznane członkom rodziny, ale muszą oni zgłosić się po nie sami, przedstawiając odpowiednie dokumenty. Mogą być one dziedziczone nawet w sytuacji, gdy właściciel rachunku pobierał emeryturę przed śmiercią. Jednakże dziedziczenie może mieć miejsce wtedy, gdy jego emerytura nie była pobierana dłużej niż przez 3 lata.

Dokumenty, które należy przedstawić w trakcie ubiegania się o dziedziczenie środków zmarłego z OFE lub subkonta ZUS

Wymaga się, aby w trakcie ubiegania się o wypłatę środków z OFE lub z subkonta ZUS wszystkie dokumenty były oryginalne. W sytuacji, gdy brakuje oryginalnej wersji, należy dostarczyć je w formie uwierzytelnionych kopii, czego dokonać można w Urzędzie właściwym dla danego miejsca zamieszkania lub u notariusza. Od każdego z uprawnionych członków rodziny wymaga się nieco innych dokumentów.

Małżonek lub były małżonek powinien przedstawić takie dokumenty jak: dowód osobisty lub paszport, skrócony odpis aktu małżeństwa, oświadczenie o stosunkach majątkowych, dokument znoszący ustawową wspólność majątkową. W przypadku małoletniego uprawnionego są to: skrócony odpis aktu urodzenia, dowód osobisty lub paszport, postanowienie sądu o ustanowieniu opiekuna prawnego lub kuratora. Spadkobierca musi wykazać: dowód osobisty lub paszport, postanowienie sądu stwierdzające nabycie spadku lub akt poświadczenia. Małoletni spadkobierca zaś skrócony odpis aktu urodzenia, dowód osobisty lub paszport przedstawiciela ustawowego, postanowienie sądu o ustanowienie opiekuna prawnego lub kuratora, postanowienie sądu stwierdzającego nabycie spadku lub akt poświadczenia dziedziczenia.

 

Chcesz skorzystać z naszej pomocy prawnej

Telefon: 600 096 744 E-mail: odszkodowania@ubiius.pl