Jak zgłosić zgon bliskiej osoby?

25.08.2020 | Autor: Kancelaria prawna UBI IUS
Jak zgłosić zgon bliskiej osoby?

Śmierć bliskiego wiąże się zawsze z traumatycznym doświadczeniem, które niesie ze sobą ogromny ból i cierpienie. Na pogrążoną w smutku rodzinę spada dodatkowo obowiązek uregulowania wszelkich kwestii formalnych i zorganizowania pogrzebu. Zanim to jednak nastąpi, należy zgłosić zmarłego w urzędzie stanu cywilnego.

Od momentu wystawienia karty zgonu, jest na to 3 dni. Należy jednak mieć na uwadze, że jeśli osoba ta zmarła na skutek choroby zakaźnej, czas ten skraca się do 24 godzin od momentu zgonu. Sprawdź, jak zgłosić zgon (https://www.gov.pl/web/gov/zglos-zgon).

Kto może zgłosić zgon?

Może dokonać tego:

  • współmałżonek osoby, która zmarła;
  • rodzina zmarłego np. dzieci, wnuki, prawnuki, rodzice, dziadkowie, rodzeństwo, siostrzenica, bratanek, teściowie,
  • pełnomocnik jednej z powyższych stron (więcej informacji możesz zdobyć w urzędzie).

Jakie dokumenty są wymagane?

Przede wszystkim należy przygotować takie dokumenty, jak:

  • kartę zgonu – możesz otrzymać ją od lekarza, który stwierdził zgon,
  • dowód osobisty zmarłego,
  • swój własny dokument tożsamości, tj. dowód osobisty lub paszport,

Ile masz czasu na zgłoszenie zgonu bliskiej osoby?

Obowiązują Cię takie terminy, jak:

  • 3 dni od wystawienia karty zgonu przez lekarza,
  • 24 godziny od chwili zgonu, w przypadku, gdy osoba zmarła na skutek choroby zakaźnej.

 

Gdzie należy dokonać zgłoszenia zgonu i ile się na to czeka?

Należy zgłosić zgon w USC właściwym dla miejsca zgonu. Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego rejestruje zgon, czyli dokonuje sporządzenia aktu zgonu w dniu jego zgłoszenia. Po dokonaniu rejestracji zgonu kierownik właściwego Urzędu Stanu Cywilnego wydaje jeden bezpłatny odpis skróconego aktu zgonu. Jeśli wyniknie sytuacja, że z przyczyn technicznych dokonanie rejestracji zgonu nie będzie możliwe w dniu zgłoszenia, kierownik Urzędu Stanu Cywilnego jest zobligowany umieścić odpowiednią adnotację w karcie zgonu o zgłoszeniu zgonu. Ten dokument należy zabrać ze sobą do administracji cmentarza, w celu pochowania osoby zmarłej. Kierownik USC dokona rejestracji zgonu w najbliższym możliwym terminie. Kolejno otrzymasz dwa odpisy aktu zgonu, których termin i sposób odbioru możesz ustalić z urzędnikiem. Akt zgonu możesz otrzymać przy kolejnej wizycie w urzędzie albo listownie. Jeden odpis przysługuje

Zobacz też: jakie odszkodowanie możesz otrzymać po śmierci bliskiej osoby

Tobie, a drugi otrzymuje administracja cmentarza. Podstawą prawną zgłaszania zgonu jest:

  • Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz. U. z 2014 r. poz. 1741 z późn. zm.)
  • Ustawa z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych (Dz. U. z 2011 r. Nr 118 poz. 687 z późn. zm.)

 

Źródła: https://www.gov.pl/web/gov/zglos-zgon